Liona

Hoe voorkom je een aderverkalking

Hoe voorkom je een aderverkalking

Aderverkalking is een aandoening die veel voorkomt in Nederland. Daar liggen allerlei oorzaken aan ten grondslag. Aderverkalking kan uiteindelijk nare gevolgen hebben en kan leiden tot bijvoorbeeld een hartinfarct. Maar het is mogelijk om aderverkalking te voorkomen, daarom doe je er goed aan om van de volgende punten op de hoogte te zijn. Zo verklein je de kans dat je aderverkalking zult krijgen.

Aderverkalking voorkomen

Belangrijkste tips om aderverkalking te voorkomen zijn:

  • Niet roken zorgt er voor dat de kans op aderverkalking flink afneemt. Roken brengt je slagaders immers zeer veel schade toe, wanneer je rookt dan doe je er goed aan om te stoppen. Zo ga je de ontwikkeling van aderverkalking tegen en zo verklein je de kans dat je aderverkalking zult krijgen.
  • Daarnaast is het erg belangrijk om veel te bewegen in de frisse lucht. Het is daarom aan te raden om ongeveer een half uur tot een uur lekker te bewegen in de buitenlucht. Lichaamsbeweging bevordert immers de bloedcirculatie en kan daarbij de ontwikkeling van nieuwe bloedvaten goed stimuleren. Wie denkt dat je nu direct moet gaan sporten heeft het mis, je kunt ook aan andere dingen denken waarbij je voldoende beweegt. Neem bijvoorbeeld een keer de trap en niet de lift of ga na het eten even een rondje wandelen.
  • Gezond eten is ook erg belangrijk om aderverkalking te voorkomen. Neem daarom dagelijks van allerlei soorten fruit, maar ook van groente een flinke portie. Volkorenproducten die weinig verzadigde vetten bevatten, kunnen er ook positief aan bijdragen. Het is belangrijk om producten te eten die een laag cholesterol- en zout gehalte bevatten. Die zorgen ervoor dat je een gezond gewicht hebt en een lage bloeddruk.
  • Een belangrijke oorzaak van aderverkalking kan ook stress zijn. Daarom is het belangrijk om stress onder controle te houden. Stress kan er immers voor zorgen dat je een hoge bloeddruk krijgt.

Voedingstips

Gezonde voeding vezelsEr is ook een belangrijke voedingstip te noemen om aderverkalking te voorkomen. Voeding is namelijk erg belangrijk en eet daarom gezond. Eet vezels, vezels zijn immers goed voor je. Vezels bevorderen allerlei processen in je lichaam en werken verzadigend, daarnaast beschermen ze tegen hart- en vaatziekten en voorkomen ze dat je een te hoog cholesterol gehalte zult krijgen.

Voedingsvezels zijn erg goed voor de gezondheid, je stoelgang zal daarbij ook nog eens verbeterd worden. Als laatste vertragen ze ook nog eens de opname van koolhydraten, zo worden voedingsvezels ook wel ingezet bij diabetes.

Aderverkalking hoort bij ouder worden

Aderverkalking is niet helemaal te voorkomen. Het hoort er nu eenmaal bij als je ouder wordt. Maar er zijn wel een aantal dingen die je kunnen helpen om het wat tegen te gaan. Het belangrijkste is om gezond te leven. Zoals gezegd moet een roker stoppen met roken en een hoge bloeddruk moet worden voorkomen.

Gevarieerd eten is erg belangrijk, dat houdt in dat de maaltijden gezond en niet te vet moeten zijn. Bewegen is erg belangrijk en stress voorkomen kan ook helpen. Dit alles kan een goede bijdrage leveren aan het voorkomen van aderverkalking.

Afdrukken