Liona

Vijf tips tegen brandend maagzuur

Vijf tips tegen brandend maagzuur

Brandend maagzuur kan aangepakt worden. We geven je daarom hier tips die er voor zorgen dat de kans op brandend maagzuur sterk afneemt:

  • Doordat je gaat bukken kan het voedsel terug de slokdarm in gaan en dit kan zorgen voor een brandende slokdarm. Dit moet je daarom niet doen, buk alleen met een rechte rug want daarmee kun je het voorkomen.
  • Helemaal plat liggen in bed is niet goed. Je voedsel kan dan ook eenvoudig terugstromen, als je in bed last hebt van brandend maagzuur dan kun je je kussen beter wat hoger leggen zodat je hier minder last van hebt. Tien cm verschil kan al zorgen dat je er geen last meer van hebt. Het beste kun je 10-15 cm hoger liggen dan het voeteneind.
  • Als je net hebt gegeten is het beter dat je niet meteen gaat liggen. Je maag is gevuld en als je gaat liggen dan is de kans groot dat het eten weer omhoog komt. Je kunt als je een zware maaltijd hebt genuttigd het beste twee of drie uur wachten met gaan liggen,.
  • Het beste kun je nicotine, alcohol, pepermunt en chocolade vermijden. Dit zijn namelijk de meest voorkomende oorzaken van brandend maagzuur. De sluitspier gaat dan verslappen. Als je vaak last hebt van brandend maagzuur dan is het beter dat je hier aan denkt en dus probeert deze producten te vermijden.
  • Koolzuurhoudende drank of zure drank kun je het beste vermijden omdat deze ook de oorzaak zijn van maagzuur. Fruitsappen kunnen er voor zorgen dat je teveel zuur in je maag krijgt. Maagzuur wordt ook vaak veroorzaakt door oprispingen, deze komen vaak door frisdrank.

Nog meer tips tegen brandend maagzuur

Er zijn nog meer dingen die je kunt doen om maagzuur te voorkomen. Je moet namelijk verstopping voorkomen. Als je last hebt van verstopping dan is er een grotere druk uitoefening op de maag en dan worden de klachten erger. De verstopping kan vermeden worden door vezelrijk te eten. Je moet hierbij ook voldoende drinken, 1,5 tot 2 liter water of andere drank per dag. Stress is niet goed voor je. Als je last hebt van stress is de kans op brandend maagzuur ook een stuk groter, probeer dit dan ook te voorkomen.

  • Je gewicht speelt een grote rol bij brandend maagzuur. Als je zwaarder bent dan wordt de druk op de maag ook vergroot en dan kan het voedsel sneller uit de maag weer naar boven worden geduwd. Je moet dus denken aan een gezond gewicht en hier ook aan werken. Ben je te zwaar? Afvallen is de beste optie (verantwoord).
  • Grote, vette en sterk gekruide maaltijden kun je voorkomen. Zeker wanneer je last hebt van maagzuur is het aan te draden dat je hier niet zoveel van neemt, zodat je ook geen last krijgt van brandend maagzuur.
  • Er kan ook nog gedacht worden aan een gezond dieet maar ook gevarieerd. Je mag wanneer er sprake is van brandend maagzuur alles eten. Maar je kunt er ook goed op letten wat je eet, vet laten staan want hierdoor krijg je alleen maar extra klachten. Ben je bewust van wat je eet en drinkt en hoeveel. Je kunt beter kleine porties eten verdeeld over de dag dan in een keer een grote maaltijd. Als je daar aan denkt dan ga je er voor zorgen dat de kans kleiner is dat de maaginhoud naar boven komt.
Afdrukken