Liona

Ga op cholesterolverlagend dieet

Ga op cholesterolverlagend dieet

Wanneer je te kampen hebt met een te hoog cholesterolgehalte, zijn er meerdere manieren om van deze hoge waarde af te komen. Een manier die veel mensen volgen is op dieet gaan. Er zijn vele cholesterolverlagende diëten beschikbaar om zodoende je cholesterol te doen verlagen. Je kunt ook samen met een diëtist je dieet samen stellen. Een dieet volgen vereist veel doorzettingsvermogen, daarom doe je er goed aan om tussentijdse doelen te stellen. Zo kun je zien dat je vooruitgang boekt en dat motiveert natuurlijk voor het resterende deel.

Wie een te hoog cholesterolgehalte heeft, brengt zijn of haar lichaam schade toe. Een te hoog cholesterol gehalte kan uiteindelijk zelfs leiden tot de dood. Wanneer er uit bloedonderzoek is gebleken dat je cholesterol te hoog is, zal een arts samen met je gaan bepalen wat verstandig is om te doen. Vaak komt er uit dit gesprek naar voren dat je op dieet zult moeten gaan. Maar wat houdt een cholesterolverlagend dieet nu eigenlijk in en wat mag je allemaal wel eten?

Het cholesterolverlagend dieet

Natuurlijk moeten er een aantal dingen verdwijnen uit je eetpatroon, vaak zijn deze slechte dingen een gevolg van slechte gewoonten. Je eet dagelijks veel verzadigde vetten, deze vetten zorgen voor een verhoogd cholesterol. Zorg er daarom voor dat deze verzadigde vetten uit je eetpatronen verdwijnen en blijf ze zoveel mogelijk vermijden. Daarbij moet je gaan bakken in plantaardige oliën. Dus niet meer bakken en braden in boter, maar kies bijvoorbeeld voor olijfolie.

Ook eten we vaak producten die veel verkeerde vetten bevatten, je kunt dan denken aan vlees maar ook aan koekjes. Zorg ervoor dat deze dingen uit je eetpatroon geheel of in elk geval grotendeels verdwijnen. Maar wat mag je dan wel eten?

  • Groeten bevatten weinig cholesterol en zitten vaak boordevol met vezels die erg goed voor je zijn. Je kunt dan het beste de groenten rauw, of gestoomd eten, of de groente niet te lang koken;
  • Fruit is natuurlijk erg gezond en bevat net als groeten nauwelijks cholesterol. Kies daarom voor lekker  vers fruit, dat is goed voor je cholesterolgehalte;
  • Probeer zoveel mogelijk plantaardige producten te nemen, kies dus een keer voor een vleesvervanger in plaats van echt vlees;
  • Je eet natuurlijk voldoende brood, kies er dan voor om volkorenbrood te eten. Maar ook roggebrood is een aanrader. Aardappelen kun je ook prima eten. Maar eet bijvoorbeeld geen producten als cornflakes of croissants, deze producten zijn niet goed voor je cholesterolgehalte;
  • Als je zuivel neemt, kies dan voor zuivelproducten die vetarm zijn;
  • Veel mensen vinden het erg lekker om eieren te eten. Te veel eieren eten zorgen voor een hoog cholesterol, eet daarom niet meer dan drie eieren in een week;
  • Het is een aanrader om vis te eten, maar kies dan wel voor een goede vissoort. Vis bevat erg veel onverzadigde vetzuren. Wanneer je vis gaat eten moet je dit bereiden met zo min mogelijk andere vetten.
Afdrukken
Meer in Cholesterol
Cholesterol door slechte gewoonten
Cholesterol door slechte gewoonten

Het kan genetisch bepaald zijn dat je een hoge cholesterolwaarde hebt. Je zult dan moeten uitkijken om je waarde niet...

Sluiten